Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Дискусия за Българския Рали Шампионат

Как оценявате състоянието на РАЛИ Спорта в България?

Отлично
7
6%
Добро
1
1%
Задоволително
2
2%
Лошо с тенденция към подобрение
23
20%
Лошо с тенденция към влошаване
82
71%
 
Общо гласове : 115

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот damon » Пон Окт 01, 2012 01:12

OgyWRC написа:Сега сериозно.


Де да се шегуваше и Калин... :roll:
Safe is risky.
Аватар
damon
Администратор
 
Мнения: 2172
Регистриран на: Пон Фев 28, 2005 20:40
Местоположение: България
Име: Николай Китанов

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот OgyWRC » Вто Окт 09, 2012 19:01

Наскоро FIA обяви, че Jarmo Mahonen (директор на рали Финландия) заема поста FIA Rally Director и ще се занимава със стратегията за развитие на рали спорта.

Наред с административните въпроси, ето някои от вижданията на Jarmo Mahonen, които ми допаднаха:

"... Разбира се, не можем да върнем добрите стари дни (в рали спорта), които всички помним ... ние трябва да адаптираме рали спорта към съвременото общество."

"... трябва първо да се погледне към регионалните шампионати, където до сега бяхме твърде рестриктивни и не взимахме под внимание различните условия във всяка страна."

"Когато се говори за Световен рали шампионат е излючитело важно да има добра медийна стратегия. Медиите са основен участник в спорта. Когато говориш с организаторите оставаш с впечатление, че те организират състезанията за самите себе си, без да мислят за меддите толкова много. Аз съм сигурен, че ще видим промяна в нашата медийна стратегия ..."

Казаното се отнася в пълна сила и за Българския Рали Шампионат и бих искал да чуя подобно изявление и от страна на БФАС. Медийната стратегия и отношението към съвремената публиката може да са разковничето към възраждане на спорта!

p.s. И понеже Иван Шопов ще каже, че това са добри пожелания ... има хора, които мислят и работят в тази посока.

http://mag.gpweek.com/?iid=69024#folio=42
(Тук ще намерите и интересни коментари на MW и Citroen относно оттеглянето на големия Льоб и близкото бъдеще.)
To finish first, first you have to finish!
Аватар
OgyWRC
 
Мнения: 874
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 10:40
Местоположение: София, Търново
Име: Огнян Герджиков

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот Иван Шопов » Сря Окт 10, 2012 10:39

Оги,
Може би не трябва да казвам нищо щом предварително съм обречен на конкретни фрази.:)
Много бих искал хората, които мислят в тази посока да имат възможността да работят, а тези, които "работят" да вземат и да мислят в същата посока.
И честно казано хубави цитати си сложил, част от които важат с пълна сила и за нашите шампионати.
"Старите дни" в добрия смисъл трудно ще ги върнем, но аз съм против да ги връщаме в лошия смисъл-нещо, на което сме свидетели напоследък.
Ако заместим "регионални" с "любителски" лотиката е ясна. Не е ясна обаче тази, с която в момента се отблъска част от това общество и се назначават "наши момчета", които тепърва да развиват това, което други са постигнали преди години.
А за медиите... Много вярно твърдение, но според мен лично нямаме лице за пред тях в момента. От години си говорим за стратегия и "прощъпалник", но "кучетата си лаят, кервана си върви...".
Като краен коментар на цитатите - чудесен начин на мислене, остава да бъде приложен в ежедневието.:)
Човек се учи от грешките си, БФАС - никога!!
Аватар
Иван Шопов
 
Мнения: 1223
Регистриран на: Пон Апр 18, 2005 09:37
Местоположение: София
Име: Иван Шопов

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот Mr.X » Вто Окт 16, 2012 17:35

Оги ме помоли да си копирам две от мненията тук, така, че ще го направя. Надявам се да е интересно и да се получи някаква дискусия. :wink:




Темата за местна хомологация е много интересна. Преди всичко обаче СПОРЕД МЕН, местна хомологация върви безпрекословно със СИЛНА МЕСТНА ФЕДЕРАЦИЯ и истински спазващи се правила.....безпрекословно за всички!!! Няма друг вариант просто. Докато в БГ няма такава федерация, всичко би било безмислено. Докато няма телевизионно ЖИВО излъчване, докато няма специализирани предавания, докато няма реално отразяване на събитията.....просто няма как да стане. Неможе аз да отида и да искам ПАРИ от спонсори, срещу които пари спонсора да не получи нищо. Пардон да получи само скандали и абсолютно медийно затъмнение. Такива мазохисти няма. Впрочем има, но тогава говорим за пране на пари, а не за реална реклама.

Как се прави местна хомологация и какви са разликите със заводската?
За местна хомологация или шампионат трябва да има примерно да вземем един модел кола. Примерно в Р2. Примерно говоря. Какви са разходите ако един , да кажем добър отбор почне да подготвя такава кола.
-кола от вносителя - 1.6 мотор - около 10.000Е
- ролбар и оборудване - около 3.500Е
- окачване /амортесьори/ - около 5.000Е
- окачване /други/ - около 3.000Е
-това би включвало: полуоски, карета, лагери, главини, стаб.щанги (поне 3 типа), унибали почти навсякъде, накрайници биалетки и т.н позволяващи по детайлен реглаж, метални пътища и още някои неща......
- спирачки /4б.отпред 2 отзад/ - около 4.500Е
- генерация - около 1.000Е
- мотор /истински силен/ - около 10.000Е
- мотор /периферия/ - около 2.000Е
- педал бокс - около 700Е
- помпи /съед.,спирач. и т.н/ - около 700Е
- рейка - около 1.000Е
- компютър /ЕКУ/ - около 1.500Е
- екран /т.н."километраж :lol:/- около 1.000Е
- вътрешни панели + табло - около 1.000Е
- 4 джанти без гуми - около 600Е
- триплекси и всичко друго което съм забравил, понеже пиша на прима виста - около 2000Е
- работа по сглобяването на колата, включваща допълнителни заварки за заздравяването и всичко до направата на цял продукт - около 2000Е (абс.минимум в БГ....в ЕУ 10Е :lol: )

- Крайна Цена при така описаните стойности: 47.500Е :mrgreen: яяяяя, то точно толкова струвал кита на заводските топ модели в класа ( Ц2, Туинго Ево). Сега се сещам , че съм забравил доста неща като - съединител, маховик.....
- ОБАЧЕ към тази цена да махнем 30% колкото би била търговската отстъпка за количества, отстъпка която ще получи всеки които тръгне да прави такъв проект от поне 5+ коли. И резултата е 47.500Е ДЕЛЕНО на 1,3, а не МИНУС 30% = 36.539Е крайна цена за готова кола. При това ако екипа работи БЕЗ печалба при правенето на колата. Това се равнява на около 71.500 български умрели левова!!!! НЕ е малко нали? Опааа забравих нещо изключително ВАЖНО --> кит за макадам. Всеки уважаващ себе си отбор, не би направил САМО асфалтова кола. Така, че....

Оттам нататък започва "филма". Зашо го казвам ли? Еми защото всичко това "нещо" за 70хил.лв все още е едно голямо НИЩО! Трябва да се тества "от-до". Първо технически отбора трябва да има компетентни хора който да РЕШАТ какъв капацитет да има окачването (със всичките му производни), спирачките, управлението, отделно мотора и т.н. От мотора се изисква не само мощност ( както 3/4 от хората само това гледат). Изиска се максимално добър "прозорец" = полезен ИЗПОЛЗВАЕМ момент на мощност и адаптиране към въртящият момент и ВСИЧКО ТОВА в пълен унисон с предавателните числа на кутията + диференциала. Това е много , много сложна математика повярвайте ми. Защото мен хич не ми пука дали имам 220 коня от 1.6 и респективно никакъв въртящ момент и това да се случва между 7800 и 8200 оборота, отколкото да имам 170 коня (80% от които между 5500 където ми падат оборотите СЛЕД като сменя скорост и 7800 когато "качвам нагоре") и отличен върт. момент в много по-широк диапазон , които въртящ момент да ме "изкара" от ситуаций, такива каквито има на всеки завой в ралитата. Тук мога да направя интересни сравнение между "ФИАджийски" скопената Хонда и Клио, но ще стане много дълго.
Друго - "смятане" на генерация и колектори. Дълга тема и сложни изчисления. Т.н. "ауспух" и "тръби" са всичко друго, но не и произволно заварени метали. Генерацията се изчислява за да може да ИЗКАРА по най-бързият начин изгорелите газове. Респективно колкото по-бързо ги изкара, толкова по-бързо ще влезе свеж въздух които да се смеси с горивото, да изгори, да даде мощност, да излезе и т.н. Всичко това е равно на повече мощност и тяга. Отделно и самият материал на генерацията е много важен, при различните режими на работа на мотора и респективно температура. Все пак тук не говорим чак за ИНКОНЕЛ-а на Импрецата, които струва 5+ евро :lol: .
След това се избира един , максимум два доставчика на гуми и за започва другият филм, наречен РЕАЛНИ ТЕСТОВЕ на поведението на колата. Голям филм повярвайте. Трябват ПОНЕ ТРИМА РАЗЛИЧНИ типа екипажа ( не случайно казвам екипажа). Един стар с много опит и знания, друг сравнително млад и балансиран и трети ....тип "ненормален" като Стайков :mrgreen: . Всеки от тях, заедно с отбора от поне 10 човека техници и 5 "мозъка" за "заваряват" на поне 10 типа различни трасета за по една седмица и "изнасилват" максимално количество прототипни коли.
Самата настройка на окачването е много важна понеже: амортесьорите се делят на няколко типа, като най-добрите имат 3 +1 типа настройки. Това са - твърдост на ниска скорост, твърдост на висока скорост, отскок и т.н. "хидравличен бъмб стоп". Всичко това се настройва поотделно. Отделно това се настройва заедно с различните видове геометрия на ходовата част. Много пипкава работа изискваща много време, каране и опит. Отделно самите стабилизиращи щанги са много важни. За едни трасета подходящи са по-дебели, за други по-тънки за да завива задницата по лесно....ако ти харесва това нещо примерно.
Също така е много важно и правилното разпределение на теглото в проценти.....отпред/отзад и отляво/отдясно и настройката им. Също дълга и много, много важна тема.
Отделно има едно много важно правило което незнам дали повечето от вас знаят. А именно, че всеки килограм спестен по линията - колянов вал/гума, се равнява на от 5 до 12 килограма на общото тегло на колата ( като усещане говоря). Това рефлектира на факта какви и колко леки и респективно здрави части да използваш по цялата "деликатна линия". Затова тези части струват много пари. Най-вече защото издържат на силни натоварвания И МНОГО ВАЖЕН ФАКТОР Е, ЧЕ СА ЛЕКИ, там където е НУЖНО да са леки. Това важи и за спирачките например, главините и т.н. В ОСОБЕННА важност важи и за комплекта джанта гума. Знаете ли например, че много от "различните" ( всички без Мишлен и Пирелли) производители на гуми правят завидно добри смески? Почти никои от тях обаче не прави достатъчно лека и издръжлива (запазваща качествата си) гума което рефлектира страшно много на управлението и момента на предавана мощност от мотора.
Защото и там има много, много специфика. Например Пиреллито е "адската сила" когато е загряла няма конкуренция. Мишлена обаче е по-балансирана, ОСОБЕННО например на дълги секции контролирано плъзгане дава голям авантаж. И т.н., и т.н.....Все важни неща.

В зависимост от това каква информация се събира от всички екипажи, инженерите променят цялостните настройки с цел да създадат НЕУТРАЛЕН продукт. Продукт които да е т.н. "базов" вариант на настройка за два до три типа асфалт и същото количество (минимум) макадам. След това същата процедура за различен тип валеж и сняг ( ако е нужно). ОТТАМ НАТАТЪК, всеки екипаж които закупи такава кола ще има БАЗАТА от която да си настрой колата по негвите предпочитания ако го може това нещо обаче :lol: ).
Ето затова е ценно човек да има заводски кит, понеже там, зад този кит стои труда на десетки ФИРМЕНО СЕЛЕКТИРАНИ "очилатковци" с бели престилки които цял живот са били зубари и някакви огромни умове и въпреки, че нищо неразбират от каране, имат качеството да правят техниката отлична. За което получават доста пари. Отделно всички тези заводски тест пилоти карат здраво на безброй места и дават информация за поведението и респективно ПРАВИЛНИТЕ настройки на колата за неутрално базово поведение. База от която всеки може да си донастрой колата според неговите ЛИЧНИ предпочитания. Ако го може де.
Отделно е много важно дали колата се прави от доказан отбор с години традиции и опит, включително нещо като телеметрия във Ф1 за различните типове трасета, или колата се прави от безкрайно амбициран отбор, но без тези т.н. "сухи данни" които са страшно важни.
Само един пример. Аз лично съм чувал от много пилоти или приближените им, особенно в БГ......."еди къде си има няколко дълги прави, затова слагаме дългия диференциал....ето там ще ги убием" :lol: :mrgreen: . Да, ама не. Поне напрактика нестава, защото едното е производно на другото и това което ще спечелиш на правата ( която представлява под 1% от цялата отсечка) го губиш СИСТЕМАТИЧНО през останалото време. И т.н., и т.н. Примери много.
Аватар
Mr.X
 
Мнения: 157
Регистриран на: Съб Май 07, 2011 18:46
Местоположение: Desenzano del Garda, Brescia
Име: Георги Георгиев

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот Mr.X » Вто Окт 16, 2012 17:36

......



Какво би било най-доброто за бъдещето на рали спорта в България? Моето лично мнение, макар и пак дълго мисля, че не е лишено от смисъл. Какво имам предвид?
Дали с местна хомологация или не, това е отделна тема. Първо трябва да се внесе ред в самата федерация. Наистина е време за КАРДИНАЛНИ промени и това всеки го вижда и знае. Трябва съвсем нов подход и начин на мислене. Кои е човека за тази цел незнам, а и не е моя работа. Имайки обаче такава личност която РЕАЛНО да мисли само за спорта , нещата биха се променили за добро.
Няколко идеи. Тотална смяна на цялото ръководство "от-до" ( за да няма обидени). След това компетентни, некомпрометирани и независими лица надолу по йерархията. Технически контрол - 101% стриктен. За предпочитане от чужбина и в частност скандинавските страни. Е все пак не като Вуьопала :mrgreen: . Може да е скъпо, но това е начина и пътя. След това, дори за назидание, здрави наказания, ОСОБЕННО на топ екипите ни дори и затова, че емблемата им стои на криво :-))))). За респект.......да са просто наясно, че вече "филма става друг". Нулева толерантност към абсолютно всякакви непозволени неща. Шут отзад и за най-малкото, без значение кой е срещу тях.
Времеизмерване - тотално различно и нов тип. Публична тайна е какво става в момента. Трябва да се пресекат всички начини за въздействие на този "елемент".
Промотиране - едно от най-важните неща. За всички ни е ясно, че българина разбира най-много от политика, жени, футбол и автомобили. Политиката и жените са всекидневен факт. На тотално компрометираният футбол в момента му е "бит шута" в медийното пространство, така че....... Никои неможе да ме убеди, че един автомобилен продукт не би бил популярен в България. Абсурд да не е печеливш. И сега едно уточнение. Всички в БГ сме малко "интересни" когато става дума за благосъстоянието на някои сънародник. В тази тема ако това е успешен продукт, направен КАЧЕСТВЕНО и с ВИДИМ резултат, според мен няма абсолютно никакъв проблем, промоутъра да печели колкото си иска от него. Нека да печели евала. И не трябва да се говори с лошо за това нещо. Ако наистина успее, значи е отличен мениджър и го заслужава.
Толкова много телевизий има в БГ, все някоя би искала да предава директно състезания. Било то ралита, планински или т.н. писти. Ако се направи правилно ( не е много трудно да се изкопират "печелившите европеиски практики") това определено би бил финансово печеливш продукт. Отделно магазинни детайлни предавания всека седмица и т.н. Много деликатен е момента със самите журналисти. Аз не мисля, че има повече от 2-3 мъже и една наистина перфектна жена ( Юлия Илиева, която е и бивш състезател). Колкото, толкова. Не е скъпо да бъдат наети. Резултатите ще са налице, понеже такива хора биха направили медийното отразяване изключително професионално и компетентно, защото са НАЯСНО с нещата.
Едномаркови шампионати. След малко ще напиша как е в Европа, но за БГ си мисля, че трябва сериозна работа с вносителите. Едва когато има реално работещ продукт относно медийно отразяване, едва тогава може да се иска от вносителите да се прави БИЗНЕС с тях. Защото това си е бизнес. Това, че те дават стотици хиляди от годишните си бюджети за реклама в БГ медии примерно, значи, че досега НЯМА КОМПЕТЕНТЕН МЕНИДЖЪР които да ги насочи към състезанията. А финансовият ресурс съществува. Въпроса е дали ще можеш да си го вземеш.
Няма нищо лошо да има едномаркови шампионати с максимално евтини коли. Малки, немощни, евтини. 1.4 100 коня малолитражка с минимум подобрения. Цена тотал нова 25000лв. Това е реалната максимално опростена цел. Отделно масово промоутъра и да дава под наем тези коли , не само да ги продава. Да има сключен договор за поне 3 години поддръжка на такъв тип шампионат. Знам какво ще излезе отстрани....."те тези малките смешки по 100-120 коня, нищо не вървят, смешници, аз карам по-добре" :-). Но това няма значение , пътят е този. Поне за входното ниво в спорта ни. Отделно, тези коли стоят ПРИ промоутъра. НЕ при екипажите. Единен сервиз за всички, раздаване ПРЕДИ състезанието и т.н. За да няма това което всички знаем за Фабийте например.
Офф темата е много дълга, чак не ми се започва да пиша сериозно.

Относно чужбина, сега ще напиша нещо което може би повече от вас знаят, но мисля, че ще е интересно да опиша как се случват нещата по правилният начин.

Едномарковите шампионати в чужбина.

По принцип те са насочени към млади нови екипажи. Това ако говорим за Р2 например. По-нагоре екипажите са производни на това какво е ДОШЛО ОТДОЛУ. Така, че това базово "входно ниво" е най-важно.
Има доста варианти за марки и модели в зависимост от това в коя страна, кои вносител е по-силен. Общо взето класиката са - Рено, Пежо, Ситроен, Форд, Сузуки.
Ще дам един пример като "събирателно" от всички шампионати от този тип . Разбира се всеки един е различен, но разликите са минимални, а идеята и реализацията почти същата.

Преди всичко обаче искам да изясня един МНОООГО, ама МНОГО важен факт. А именно финансовата страна. Имам предвид, че сравнения между България и Европа НЕМОГАТ да се правят еднозначно понеже СТАНДАРТА е много различен. Замисляли ли сте се колко реално им струва на европеиците целият "филм" рали. Сега ще Ви обясня. Минималната работна заплата в БГ колко е ? 150Е......В Европа е ....средно европейска държава казвам без конкретни примери около 1000Е. Разлика 6,7 ПЪТИ. Повтарям 6,7 ПЪТИ :idea: . Реалната месечна заплата като някакво супер производно число в БГ - 700лв=350Е. В Европа също много относително, но средната класа.... около 2500Е чисто. Разлика 7,14 ПЪТИ. Пак повтарям 7,14 ПЪТИ :idea: . Ако вземем като най-произволна стойност, че заплащането в България и Европа е с разлика от порядъка на 7 пъти, то ето какво излиза АКО ИМАХМЕ СРЕДНО ЕВРОПЕЙСКО НИВО НА ЗАПЛАЩАНЕ:
- кит Сивик фн2 клас 8 (екс Н/3) 24.000Е в Европа --> 3.429лв в БГ
- кит Ц2, Туинго Ево, 208 и т.н. - 50.000Е в Европа --> 7.143лв в БГ
- кит Туинго Р2, Фиеста, Суифт Макс и т.н. с примерна стойност 30.000Е в Европа --> 4.286лв в БГ
- готова кола Суифт най-базово оборудване и входна такса за едномарков шамп. е 17.000Е в Европа --> 2.429лв в БГ
- кит Клио Р3, ДС3 или добро Ево 2-ра ръка и т.н. с ориентировъчна цена 70.000Е в Европа --> 10.000лв в БГ
- готова нова кола Р4 около 120.000Е в Европа --> 17.143лв в БГ
- приблизително крайна цена за С2000 - 300.000Е в Европа --> 42.857лв в БГ (скъпотия ей :mrgreen: )

Друг фактор - поддръжка/гуми:

- техническа себестойност на СС топ Р2 кола , около 17Е --> 2,43Е или 4,75лв
- техническа себестойност на СС топ Р3 кола , около 23Е --> 3,29Е или 6,43лв
- техн. себ., за Супер 2000 е много деликатна тема и мнооого широки граници от около 50 до 100+ е/ СС, но да кажем 75Е/СС --> 10,71Е или 20,96лв

- гуми най-евтин вариант има за по 150Е --> 21,43Е или 41,91лв
- гуми средна стойност около 225Е --> 32,14Е или 62,87лв
- гуми максимална стойност около 300Е --> 42,86Е или 83,83лв

- гориво премиум/нафта(за камиона)премиум около 1,8Е-> 0,26Е или 0,50лв./л
- гориво 100+ специално около 3,0Е със спедицията -> 0,43Е или 0,84лв./л
- гориво най-висок клас около 6,5Е със спедицията -> 0,93Е или 1,82лв./л

и т.н., и т.н. ........................


С просто око се вижда, че реално в БГ се кара абсолютно същото каквото и в Европа имайки предвид разликата от 7 пъти в заплащането. Защото навънка например си карат масово Р2-ки така, както в БГ Саксота. А е видно, че от сравнението което направих, двете коли струват горе долу едно и също количество "заплати" в страните си :wink: .


Ето затова в БГ НЕМОЖЕ да се развива нашият спорт по начина които в Европа. Поне това е основната причина за този толкова неприятен факт :x .


А иначе се прави горе долу по следният начин.

Колите са подготвени от един отбор. Абсолютно еднакви. Продават се за определена цена. Между 17.000Е и 70+ хил.Евро. Купувайки колата плащаш ( или е бонус) около 1500Е средно за екипаж, екипи и рекламни дрехи и неща. Това включва някъде и входната такса. След това за всяко рали по около 200-400 евро такса участие. Точките както и бонусите са еквивалент на ВРЦ. Задължени са пилота и навигатора да участват в промоции на марката/промоутъра, но САМО по време на състезанията. Самите състезания са по около 120-150СС. Сервиза в повечето случай е единен от избраният от промоутъра или производителя екип. Същият този които е сглобил колата. Всякакви машинации са строго забранени и се следи много сериозно , точно в тези класове какво се случва. Никои бранд няма да си рискува имиджа, като допуска "номера". Още повече в такъв клас където всички най-често още се учат само.
Самият календар е от различен брои състезания. От около 4-5 до 7-8, според зависи от самият шампионат и самата държава. При Сузукитата например е много весело и интересно. Самото класиране е разделено на 3 части. 1-ви полусезон включващ 3 леки състезания, 2-ри полусезон, също 3 леки и 3-ти финален сезон с 2, но сериозни състезания. Те са най-често известни с дълги списъци стартиращи коли. На тези две последни състезания всички точки се умножават по две. Така че класирането ДО този момент и СЛЕД тези две псоледни състезания, може да придобие кардинални размествания. Точно това е и интересото. Така и се учат най-младите на концентрация и тактики.
Както за 1-вия, така и за 2-рия полусезон има отделни НАГРАДИ във всяко състезание. Те са горе долу нещо от сорта на 3.000Е за 1-во място, 2.000Е за второ, 1000Е за трето, 4 гуми за 4-то и 2 за 5-то. Отделно при крайното класиране от всеки един полусезон от по 3 ралита пак има общо класиране с почти същите финансови и материални награди.
Генералното крайно класиране е след последното състезание. Винаги е много интересно защото напрактика лидерите могат да станат губещи именно заради точковата система от последните две дълги състезания. Но на самият финал първият получава цяла кола + правото да кара следващият по-силен модел на марката, със заводска поддръжка на някое голямо рали. Естествено с цел да си купи такава кола и да продължи развитието си с ТАЗИ марка. Другите надолу в класирането получават пак пари, като разликите са според шампионата, но 2-рия примерно 7000Е, 3-тия 5000Е и т.н.
Интересното е, че има отделен шампионат в самият едномарков, които е за млади момчета до примерно 23 години. Те получават отделно класиране , съответно и награди във всяко състезание, всеки полусезон и на самият край. Отделно има длъжностни лица които раздават определени призове всяко състезание. С цел да окуражават колкото се може повече РАЗЛИЧНИ екипажи. И т.н......
Идеята е много правилна и работи отлично. Болшинството от сегашните звезди са произлезли именно от такива шампионати. Р2 примерно, после Р3, после Супер и ....така.
Най-хубавото на цялата работа е, че от самото си начало, повечето момчета се учат при РАВНИ УСЛОВИЯ на ЗАВОДСКИ коли със ЗАВОДСКА поддръжка. Това е истинско състезание. Не като в БГ примерно......да има в един клас 10 Саксота например, 9 които нямат абсолютно нищо общо с другите..... :roll: :lol: . Примерно говоря.

И още нещо. Няма абсолютно никакво значение от самите резултати в началото. Ралито не е федербал. То е съвкупност от десетки неща. Ако даден екипаж тръгне по правилният път (това което правят в Европа, но НЕ В БГ), той може да се развие много бързо и да НЕ ИЗГУБИ ГОДИНИ в безмислено лутане.
Нетрябва да се раздават определения "този за нищо нестава" понеже това е много вредно. Първо това може да го каже някои, които поне се е качвал в рали кола, а не ...тотално некомпетентен зяпач. Това е лоша и неприятна обида и не е честно да се говори така срещу когото и да било. Защото има не един и два случая в световната и българската рали история, когато бъдещи шампиони са били ......как да се изразя по деликатно........."с по-слаби резултати" в началото на кариерата си. Примери десетки. Един от най-ярките за мен ( само един от многото) е Игнат Исаев. Аз си го спомням с една очукана Дачия ( Нова мисля). Ядеше бой и никои не го броеше за нищо. Мина време и със Самарата почна да прави забележителни неща. При това с ИСТИНСКО МЪЖКО каране. След това знаем как се развива до момента точно той. Всеки може да е на неговото място. Всеки. Затова тежки определения и силни обиди НЕ се раздават. Особенно когато екипажите са млади. Всички заслужават уважение. Всички.

Та такаа....... :wink:
Аватар
Mr.X
 
Мнения: 157
Регистриран на: Съб Май 07, 2011 18:46
Местоположение: Desenzano del Garda, Brescia
Име: Георги Георгиев

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот Ferjancz » Вто Окт 16, 2012 19:05

Иска ми се така, съвсем хипотетично да рзвием тази идея с разработването на кола у нас, кой както я вижда и колкото му се занимава да пише :mrgreen: :mrgreen: .
Отличната идея, но винаги бивайки опорочена още в зародиш в България, за едномарков шампионат в БГ, който може би да бълва млади пилоти и позволяващ им да мерят сили с други момчета при равни условия, една кола направена тук и само за нас си, не е никак ама никак лошо като идея. Опираме до праите, ама за тях по-надолу :mrgreen:
Доста интересни неща си написал, особено за цените при създаване на нова кола. До тук добре, казал падащият, да предположим, че няма да се развива макадамов кит, поне на този етап, говорим все пак за национална хомологация, а ние макадам у нас ще видим някой друг живот :mrgreen: Идва и момента с екипа разработващ колата. Аз лично на прима виста се сещам за двама души, които биха били идеални за тази цел - хора с опит и знания (хора които биха направили мотора за който говореше ти :wink: ). Няма да споменаваме имена. Ако се напъна мога и още за 20 души да се сетя, но както и да е. За да се свърши работата както трябва, на тези хора ще е нужно да им се плаща, няма как, както знаем не сме дораснали до толкова, че да работим "в името на", сиренето си е пари :mrgreen: ! Да кажем около 12 месеца да трае разработката.
Няма да е лошо да се направят две коли паралелно, че опре ли се до тестове, чупенето ще е поголовно и в особено големи размери :mrgreen: , щото веднага си представих и кои ще са тестовите пилоти, все хора които знаят какво искат от колата, нещо адски важно в този случай. Да предположим, че за още 12 месеца колата ще е счупена поне 5-6 пъти при тестове и ще се доизкосуряват някакви неща. През тия 24 месеца, което е някакъв крайно ама крайно опитимистичен вариант или поне така си мисля и то ако се работи само и еинствено по тази кола, парите които ще летят като разходи ще са в безобразни количества :mrgreen: ако ще се прави качествена кола, поне за асфалт като начало.
Казваш 40К евро за части умножено по 1.3 (коефициент на сигурност) , все ще има нещо забравено ;) равно на 52К, две коли 100К , тестовете едва ли ще са по-малко от тази сума, може и повече зависи колко ще се чупи колата :mrgreen: , като се прибавят парите на хората, които ще я сглабят, мислят и премислят.И като съм забравил нещо , което вие ще се сетите и хоп ето ги едни бързи350-400К "еврейчета".
Ако приемем, че горното е вярно, ама то най-вероятно не е, за колко би се продавала една такава кола? Колко коли биха се продали, то едното е следствие от другото ама все пак? Кой би извадил пари за подобна разработка? Трябва да прибавим и парите за хубава и добре обмислена реклама, които също няма да са никак малко.
Таа такива ти ми работи :)
3, 2, 1 старт - D4+, 120, L3заL3+ рано, D6 скача, 100, D3 неравности, 150 локви.....................мдаааааа, гаси!


Изображение
Аватар
Ferjancz
Администратор
 
Мнения: 1584
Регистриран на: Вто Май 10, 2005 14:47
Местоположение: София, Троян
Име: Павлин Калчев

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот damnit » Вто Окт 16, 2012 19:39

Ако следваме логиката, че тези хиляди евра се налеят само в първоначалните 2-3-4 автомобила... Изработката на вече уточнените автомобили ще струват едни доста по-малки количества пари и ако наистина автомобила излезе читав и най-вече с правилната реклама и подходящата надценка, тези първоначални вложения би трябвало да се избият и дори да се мисли за някаква печалба... В България, за щастие, вече имам вариант за концепция на такъв автомобил...

Изображение


Един Воликс Ц10 Р1, Р2, Р3 би изглеждал перфектно... Друг е въпроса дали човекът, който направи така, че да прави китайски коли в България има излишни пари xxxxxxx и с помоща на китайски приятели да започне проект на такъв автомобил... И без това вече сме трън в очите на европейците, защо да не заринем европа с китайски рали коли... (:

Както се казва... мечтите са безплатни.
"Щом се състезавам, значи трябва да побеждавам" - Фабрицио Табатон

WRC2013 - No Loeb, no H. Solberg, no P. Solberg, no Gigi Gali, no Grönholm, no Sainz, no M. Martin, no Panizzi
What kind of shit is this?!
Аватар
damnit
 
Мнения: 423
Регистриран на: Вто Май 06, 2008 02:44
Местоположение: Noise City/Варна
Име: Любомир Любомиров

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот Mr.X » Вто Окт 16, 2012 22:10

Сега, Ферянц, може би не съм се изразил максимално добре, но въпреки всичко се радвам, че поне малко има някакви коментари по темата.
Относно финансовата страна и цитираните от мен стойности искам да внеса едно уточнение. Всичко това го написах с цел да онагледя как биха стояли нещата с правенето на ТОП автомобил. Автомобил и отбор от най-висока класа. И начина по които се правят нещата в Европа. И резултата от това всички видяхте какъв е. Голям труд и много неизвестни и на финала.......същите пари. Ето затова, разработването на ТОП автомобил от малък или още повече нов тим е "кауза пердута". Или "шефа" трябва да е някой много луд фен и/или иска да пере пари. Както и да е.
Още едно уточнение. Казваш, че знаеш еди колко си хора който да направят мотора :-). Аз ти казвам, че "незнаеш" (това ти го казвам с усмивка , нали ме разбра?) :-). И не заради нещо друго, ами понеже за направата на абсолютен топ мотор в даден клас, са необходими или самият производител, или "придворните" му ателиета. Не и някои друг. Това се случва поради простата причина, че само те имат необходимите данни, капацитет, тестове и възможности, за да ЗНАЯТ точно по кой определен начин да направят този мотор. Как той да се поддържа, колко да издържи, как да се сервизира и т.н. , и т.н.
Разликата между мотор 1.6 160 коня ( и горе долу толкова въртящ момент) и мотор 1.6 190/200 е ОГРОМНА. Включително и като разработка, включително и като стойност.
Друго, самият период на разработка може да е много по-кратък. Поне според мен.

За в България т.н. "входно ниво" може да е точно цитираният модел на Греат Уол. Може и да е друг. Но целият този филм , може да мине по съвсем друг начин. Поне първите години. Какво имам предвид. Особенно след като написах какви са разликите в заплащането между БГ и ЕУ, на всички ни е ясно, че толкова богати екипи в БГ няма. Респективно и няма 5 или 10 човека които да платят коли от по 100хил.лв.

Евтиният и достъпен вариант за в БГ според мен. Първата сметка е сметката на промоутъра:


- кола от вносител (без ненужна периферия) - НУЛА лева, понеже е реклама за 3 години напред. Абсолютно реално е .
- заздравяване на купето и подготовка на колата от отбора - 1000лв
- ролбар направен в БГ по стриктните стандарти на ФИА - 700лв.
- две седалки с колани, волан с фланец, пожарна, разговорно... - 2000лв (евтини, от един производител)
- вътрешни панели, флокед табло, триплекс стъкла(странични) - 1000лв.
- качествен "километраж" - 1500лв.
- унибали или здрави тампони - 700лв.
- метални пътища за спирачки - 300лв.
- разпределител на спирачното усилие - 400лв.
- помпа на съединителя + допълнителна обработка на сервото на спирачките - 700лв.
- качествени спирачни дискове + доказани накладки - 1300лв.
- стабилизиращи щанги 2 комплекта - 800лв.
- допълнителна възможност за реглаж на ходова част - грубо 300лв.
- койлоувъри, средна хубост, освен независим реглаж по височина, базова твърдост и отскок - грубо 2500лв с 2-3 комплекта пружини допълнително.
- мотор /вариант само със специално изработен чип/ - 700лв.
- мотор / периферия/ - 1000лв.
- генерация - 1000лв.
- съединител - 500лв
- кит кутия /дог бокс, специална поръчка от евтино работеща фирма не е скъпо, особенно за 10 коли и поддръжката им поне 3+ год./ - 2000лв
- лсд - 1500лв.
- корона и пиньон - 3 броя (къс, среден, дълъг) - около 2000лв.
- 4 джанти ЛЕКИ и качествени - 1200лв.
- всичко което съм забравил (еър бокс например и т.н.) + графа "други" 1000Е = 2000лв.

ТОТАЛ --> 25.100 ЛЕВА. От това махаме 30% ( от всичко без труда на екипа) понеже "евентуално" говорим за 10-тина коли и последващата им поддръжка, респективно по-голям брой перманентно поръчвани части и елементи = 25.100 минус 1000= 24.100 делено на 1,3 = 18.539лв!!! . Горе долу това би му излязло на промоутъра всяка кола. Естествено ако се създаде необходимата организация и самият промоутър е на ниво.

Това обаче е сметката на промоутъра, но НЕ и сметката за екипажите. Защото ако те тръгнат да си смятат нещата, то сметката ще е следната:
- кола от вносител....най, най грубо казано около 20.000лв.
- всички описани части, но БЕЗ отстъпка ( защото говорим за ЕДНА кола) - 25.100 с вкл.труд 1000лв.
- графа "други" няма да слагам, но би следвало да я има.

ТОТАЛ --> 45.100лв , или с други думи 26.561лв ПОВЕЧЕ. Ето от тази разлика промоутъра МОЖЕ ДА ПЕЧЕЛИ. И би го заслужавал, ако се захване с такава задача. Разбира се, не е нормално да си "сложи" тези 26хил.лв като печалба, но около 10 да си сложи не мисля, че би било проблем. Тогава цената на ГОТОВА КОЛА с национална хомологация и ГОТОВ ШАМПИОНАТ би била около 28.500лв. Това са под 15Е. Разумно предложение, особенно при такъв формат. Отделно самата ПОДДРЪЖКА би била изключително ЕВТИНА!!!
Естествено тези сметки са много относителни, понеже няма гаранция, че всички коли ще се продадат или ще се наемат, също така трябва да се предвидят пари и за т.н. "развойна дейност", но все пак са стойности с някаква груба насока на нещата.
Друго, нека се мисли и за лизинг. Защо не? Банки в БГ колкото искаш. Срещу реклама могат да предложат безлихвен лизинг на екипажите. За 3 години това би представлявало около 792лв на месец при 0% първа вноска. Или друг вариант - първоначална вноска 25% - 7.125лв, 36 месеца по 396лв и остатъчна стойност пак 25% - 7.125лв. Не е зле нали?

Медийно отразяване :!: . Здрав, честен и болен на темата рали екип. Добро за стандартите на страна ни заплащане и т.н. Логичната сделка с дадена телевизия трябва да е следната: 50% от рекламите за ТВ, 50% за промоутъра. Честно и реално предложение. 15 секунди спот в средно гледана телевизия мисля че доскоро беше около 100Е. Най-грубо казано на час( а едно рали е много повече) с отстъпките, от реклама може да се спечели чисто над 10хил.лв (реално 6+ хляди евро). Може и да греша, говоря по спомени.
От тези 50% реклама за промоутъра логичното според мен е следното разпределение: 1/4(25%) за себестойност на ангажираните журналисти, оператори, хонорари, хотели, храна и т.н., 25% за привлечените рекламодатели ( автомобилната марка, банка, гуми, масла и т.н.), 25% за промоутъра чисто и 25% за награден фонд на екипите. Примерно говоря де :lol: .
Отделно - договор за гориво със сериозна отстъпка от една петрлна компания, гарантираща качеството. Договор за ЕДИН доставчик на гуми. Тук искам да подчертая, че въобще не е нужно това да са Пирели или Мишлен. Те са скъпи. Никакъв проблем не е да са производители от рода на - Йоко, Тойо, Кумхо, Дънлоп и поне още 10 марки. Цената според мен би била максимум 150Е на гума. Ама абсолютен максимум. При 7 кръга на сезон, при 10 коли и 2 комплекта гуми ( за да карат винаги с нови гуми момчетата) на състезание......на сезон това са към 560 гуми. Тогава цена от 150 и доста надолу на гума е абсолютно реална. От това може отделно да печели пак и самият промоутър, или да си даде отстъпката на екипажите. Отделно да се ангажира един камион с 200 гуми вътре, ВСЯКАКВИ смески, и на всяко състезание екипажите си работят с марката. Примери много.
Така може и да се събере доста добър за българските стандарти награден фонд например.

Разбира се, може да се говори и за медийни изяви, които могат да са най-различен тип, и хиляди други идеи..... Въпрос на желание, МОЖЕНЕ И КОМПЕТЕНТНОСТ на промоутъра.
Колите могат да са от Волийска, до 207 1.6т например. Въпрос на договорки и условия. Важното е да е работеща идея.......

Та така......варианти хиляди, но реализация...??
Аватар
Mr.X
 
Мнения: 157
Регистриран на: Съб Май 07, 2011 18:46
Местоположение: Desenzano del Garda, Brescia
Име: Георги Георгиев

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот OgyWRC » Сря Окт 17, 2012 23:08

За автомобилите … и хората ;-)

Павка, като говорим за купа и евтин автомобил не бива да се споменава за разработка на двигатели, противоречат си нещата. Аз мисля, че средно ниво автомобил може да се разработи, като се използват готови компоненти, но топ ниво – невъзможно! Единственото приятно изключение за сполучлив автомобил, за което се сещам, е Ауди-то на Ники Златков, но там не съм запознат с процеса и инвестицията. Иначе как да върнем интригата в националното първенство с по-ниско бюджетни автомобили – справка Пламен Стайков и неговия „първак” ;-)

Нека не говорим и за хоби кар автомобили, които по същество изместват акцента на спорта от пилотските умения към направата на по-бързо „творение”.

За да заринем Европа с Български/Китайски автомобили трябва да минем през ФИА, а там тази идея няма да се хареса. Ако пък „хитро” решим да минем през вратичката за национална хомологация, то тогава ще опрем до качеството на продукта … ще трябва да сме създали конкурентна, сигурна и евтина бегачка … а тогава пак ще се сблъскаме с бизнес интересите на FIA. Та нека не „заливаме” Европа, а мислим за евтин и достъпен вариант за България.

Най-лесният такъв е да се вземе готов продукт с FIA хомологация – Дачия, например. Такива опити бяха направени два пъти, веднъж от Гераджиеви с Форд Фиеста Н3 малко по-късно от Илиеви с Дачия Логан. По „разни” причини двата проекта не се развиха. Та ето ви още една неизвестна в уравнението!

Иначе разработката/производството на entry level бегачка си е реално постижимо. Общо взето Георги е описал процеса. Тук може да се коментира и оптимизира много, но това в момента не е нужно да се дискутира, единственото което бих добавил е и макадамово окачване – един млад пилот не може да се развие без да кара макадам.

По-важен въпросът, дали е възможно да се намери финансова подкрепа за идеята срещу реална реклама (другият вариант за финансиране на всички е ясен). Тук има някои подводни камъни: Дори и да предположим че има силен промоутърски екип и необходимото медийно отразяване (което е въпрос на добра организация, екип и бюджет), то тогава ще се сблъскваме с недоверието, с което подхождат всички по-големи потенциални рекламодатели в България към автомобилните спортове … там пътеките са добре постлани с тръни, факт.

Та май наистина опираме до варианта местен производител или вносител да инвестира в подобна купа, като знам състоянието на автомобилния сектор в момента и мащаба на пазара ни, то на вносителите ще им е доста трудно подобно начинание. Тук отново изниква спомена за Купа Фабия и опорочаването и. Виж в Унгария навремето по подобен принцип бяха направили купа с Renault Clio Ragnotti, 20-тина автомобила, които вече десет години са по различните трасета там и са изградили не един пилот.

Нека не ви звуча песимистично, просто за да се развие един подобен проект, трябва да се тръгне от анализ на ситуацията и да се направи бизнес модел – инвестиция, възвръщаемост, cash flows, риск премия … и сметката трябва да е такава, че да извади кеша на богатите от „сладки” депозити с лихви по 6-8%.

И понеже се отплеснах на професионална тема … написаните по-горе сметки за 7пъти по-ниски доходи не са точни и нека не спекулираме с това. В това уравнение трябва да се добави паритет на покупателната способност, делът на сивата икономика, акуратността на статистиката и още куп фактори. В България парите се държат от малък кръг от хора и все още липсва силна средна класа, която да генерира потребление и респективно към нея да бъде насочена ефективна реклама. Та пари има, важно е да се знае къде да се търсят, от друга страна мащабът на икономиката ни и компаниите ни е такъв, че тук вече трябва да делим не на 7, а на двуцифрени и трицифрени числа, а това няма да се промени никога.

За да завърша оптимистично - реалистичният вариант
(i) автомобил с национална хомологация, с подкрепата на вносителя или производителя (Great Wall), 10тина броя, без компромиси по отношение на сигурността, без доработки по отношение на двигателя (само ECU и ауспух) … около 120 коня и приличен въртящ момент, кутия с шпер (не е задължително да е правозъба) и съединител, унибали, тампони, някакъв вид регулируемо окачване (за да има игра с настройки), баланс на спирачките и хидравлична ръчна (да мислим и за атрактивността), накладки тип DS2500.
(ii) еднакви нискобюджетни гуми (с помощта на вносител), еднакво гориво и масла (с помощта на вносител), генерален спонсор, обучение/академия за участниците.
(iii) промотиране – медийно отразяване, социални каузи, търсене на държавна подкрепа (не толкова финансова, колкото имиджова и административна)

И тук идва по-трудната част, свързана с нашия манталитет: гарантиране на равнопоставеност, спортсменско поведение и желание за борба при равни условия. Всичко това може да се случи, ако подобно начинание се организира и промотира от смислени хора и се работи с млади пилоти, все още непоели по привидно лесния път на гаражния тунинг “на ръба” на хомологацията, където един човек е и пилот, и инженер, и механик, и мениджър … и накрая нито едно от всичките неща.
To finish first, first you have to finish!
Аватар
OgyWRC
 
Мнения: 874
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 10:40
Местоположение: София, Търново
Име: Огнян Герджиков

Re: Как да спасим РАЛИ спорта в Бългaрия?

Мнениеот Mr.X » Вто Окт 23, 2012 16:54

За пореден път се убеждавам, че няма абсолютно никакъв смисъл от такива дискусии. Неможе двама трима души само да дискутират тези неща ( без значение какво точно казват, какви са им идеите и/или желанието да споделят неща и добре известни факти/насоки ). А в същият момент всички да знаем какво е положението в този спорт в БГ...... и естествено всеки логично да не е доволен....
След като една дискусия неможе да се направи като хората, неможем да искаме каквито и да е промени. Въпрос на манталитет......за съжаление......
Аватар
Mr.X
 
Мнения: 157
Регистриран на: Съб Май 07, 2011 18:46
Местоположение: Desenzano del Garda, Brescia
Име: Георги Георгиев

Предишна

Назад към Български Рали Шампионат

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 7 госта

cron