Как би се върнал спорта в България?

Дискусия за Българския Рали Шампионат

Как би се върнал спорта в България?

Мнениеот Rally Fan » Сря Мар 27, 2013 21:16

Мисля, и си мисля, и си мисля ..тия дни как с все изминал месец, сезон...година спорта много стабилно върви надолу, потъва. Няма интерес на публиката, защото няма и много участници, които от своя страна са малко, защото нямат финансовата възможност да си поддържат автомобилите и да участват в състезанията, които пък са тежки и все по-рядко се правят за публиката.... и става един омагьосан кръг.
През изминалата година с най-голям интерес следях борбата в Н9... там беше най-непредсказемо и на интересно, истинска битка с минимални възможности и много желание. В челото, нещата някак си бяха предизвестени за повечето фенове, за други - оставаше надеждата, а за трети - увереността и догатките как би било ако имаха повече възможности.
Реално публиката се отдръпна, защото спорта няма какво да и предложи в този си вид. За да се върне публиката, явно трябва радикална промяна, нещата да се завъртят на 180 градуса...или поне да се опита по съвсем различен начин и с различен подход.
Според мен един от начините е, за бедна страна, като нашета, да се направи рали шампионата единствено за 2WD. Естевствено ще има недоволни... 2-3-4...с коли за по половин милион лева. Колко от пилотите в БГ карат 4WD?Защо ги карат, като нямат европейска или световна програма?... Защо се кара 4WD изобщо в България. Защо се поддържа едно толкова високо техническо ниво на спорта, заради 2-3 човека? Само за да си "цар на село" ли?
Ако се помисли за всички, а не за 2-3 човека само... спорта би могъл да изплува. От там ще се върне борбата между полотите, тъй като ще има известна равнопоставеност с техниката, ще изпъкнат уменията и шмекериите ще бъдат сведени почти до минимум (особенно в R3,R2,R1). С подобни автомобили, финансовата летва би паднала с 2/3 като цяло и .. повече хора биха имали възможност да карат и да се борят с всички. От своя страна това би върнало интереса и публиката по трасето.
Според мен това е много важна сръпка, която трябва да бъде направена, като спасителен ход ... или поне да положи основата на това спорта да върне публиката, а не обратно... :wink:
Изображение

If you doubt - Flat Out !!!
Colin McRae
Аватар
Rally Fan
 
Мнения: 1297
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 00:26
Местоположение: Дясната Седалка
Име: Chavdar Sabev

Re: Как би се върнал спорта в България?

Мнениеот bat_jori » Чет Мар 28, 2013 08:58

Великобритания направиха така и какво постигнаха ?съживиха ли си спорта -асфалтовият им шампионат със средно 80 заявки а шампионата им с по 20 . Според Боко тиквата къде сме пред Румъния -демек са по-бедни ,а виж какви коли бръмчат там -никой румънски пилот не прави европрограма въпреки богатият им 4WD парк.Никъде нещата не са розови -примери хиляди можещи пилоти са в двуколки или отстрани на трасето ,а тези с парите бръмчат.
А ,Чавдаре -защо тогава ей тези дето за сефте на рали се впечатляват от първите 10, а онези компетентните виждат 7-8 и пътуват за другата отсечка,защо не чакат битката?
Аватар
bat_jori
 
Мнения: 1892
Регистриран на: Чет Юли 07, 2005 21:10
Местоположение: Костенец
Име: Георги Ваклин

Re: Как би се върнал спорта в България?

Мнениеот ivanko_rs » Чет Мар 28, 2013 16:51

Аз също смятам,че идеята към шампионата на един мост ще е загуба,а не успех.Разсъждавам от моя гледна точка като шофьор (с пилотски наклонности :D ) и като зрител по ралита,планински и "писта".Както каза Жорката по-горе голяма част от публиката гледа първите "Н"-на брой автомобила и после се мести.Задайте си въпроса защо,не е само заради лъскавите и скъпи автомобили,но това са колите които по "принцип" карат атрактивно по цялото трасе ,не казвам че от другите класове няма такива които се опитват да карат по същия начин с доста по-слаб автомобил.Съдя и сам по себе си,колата която карам преди беше предно,сега е 4х4 с една и съща мощност на мотора,ами тръпката при карането е коренно различна,който не е пробвал не може да разбере,атракцията също е на много по-високо ниво.
Иначе Чавдаре съгласен съм с тебе,само без частта за 2WD 8)
Peugeot Partner 1.6 HDI - служебно
Аватар
ivanko_rs
 
Мнения: 69
Регистриран на: Пон Мар 31, 2008 23:05
Местоположение: Русе
Име: Иван Цветков

Re: Как би се върнал спорта в България?

Мнениеот nikkeibg » Чет Мар 28, 2013 17:13

Трябва нещо като 2WD Cup да се направи, нещо като още едно класиране, но само за тези с един двигателен мост. Ако при 4WD пилоти се броят на пръстите на една ръка то за 2WD ако повторим година 2012 ще имаме около 15 коли.
http://www.rallypulse.com - Rally Videos, WRC, IRC, ERC, BRC Championships
Аватар
nikkeibg
 
Мнения: 706
Регистриран на: Вто Окт 05, 2010 13:34
Име: Angel Neshev

Re: Как би се върнал спорта в България?

Мнениеот Иван Шопов » Чет Мар 28, 2013 18:15

Във всичко казано от Вас има правота, но не мисля, че това е решението.

Изваждането на 4WD от шампионатите би довело до повече отлив на публика, отколкото до прилив на такава. Нека не забравяме, че през последните години най-силните (респективно и атрактивни) автомобили са 4WD и това е разбираемо на фона мощност/сцепление.

Въвеждането на нов шампионат просто ей така само ще обърка НЕЗАПОЗНАТИТЕ със спорта ни. И в момента се чудят кого,защо и как награждаван на "Затворен маршрут" например. 50 участника и 40 купи... За мен лично наградата губи много от тежестта си.

Знам, че вероятно ще кажете "Ей го тоя пак скача срещу Федерацията!". Не, не желая и в тази тема да говоря за това, но съм на мнение, че преди да се създаде нещо ново или просто да се вкара нововъведение трябва да е абсолютно ясно дали и как ще бъде развито то. Ето в това се крие разковничето според мен.
Докато продължава да се работи "на парче", без ясна визия и стратегия резултата ще става все по-плачевен.
Без мисъл за феновете, пилотите, добра работа с медиите и дългосрочен план, който да бъде следван, няма да имаме скоро сериозен спорт. Защото за мен лично спорта ни в България все повече започва да придобива визията, а и посещаемостта на зле организирани сбирки на местно ниво.

Иначе какво ще покажем на хората, момчета? Боксовете ни ли изглеждат добре, болшинството автомобили ли? Страхотни битки (не само в челото) ли има, повече информация, достъпна за публиката ли? Може би подходящи медийни партньори? Никой не обича да ходи на среща, на която не познава хората, обстановката, не му е ясно нищо, а и не чуства себе си като част от обществото,което е там. Това загубихме през последните 2-3 години и съм песимистично настроен относно връщането му.

В крайна сметка ако щете и шампионат само от WRC-та да направим-няма да имаме посещаемост без многото фактори, които превръщат една карикатура в художествено произведение.
Човек се учи от грешките си, БФАС - никога!!
Аватар
Иван Шопов
 
Мнения: 1223
Регистриран на: Пон Апр 18, 2005 09:37
Местоположение: София
Име: Иван Шопов

Re: Как би се върнал спорта в България?

Мнениеот trouble » Чет Мар 28, 2013 19:07

Мога да изкажа мнение само пречупено през моя поглед. Това, което би върнало публиката на трасето (тук говоря само за връщането на хората, а не изцяло за как да се оправи спорта, но те нещата са свързани) е нови и още по-мощни автомобили, особено 4WD. Лично мен класирането не ме интересува чак толкова, за да ме вълнува борбата. Нашите пилоти са несъмнено силни, така, че каквото и да карат те го карат добре. Независимо, че задния е на 2 минути. Така, че като ще е битка, да е със 4WD. Хронологично по години, мога да кажа за мен какво ме е задържало на трасето като публика през изминалите години.
1993 година - Фордът на Георги Петров и Тихомир Златков,
1994 - Фордът на Патрик Снайерс,
1995 - Селиката на Енрико Бертоне,
1996 - Фордът на Енрико Бертоне,
1997 - Субаруто на Холовчик и Фордът на Вулкан Ишик,
1998 - Субаруто на Сергей Балдиков,
1999 - Фордът на Сердар Бостанджи,
2000 - Селиката на Ясен Попов,
2001 - Королата ВРЦ на Армин Кремер, Кордобата ВРЦ на Митко Илиев, Хюндая ВРЦ на Ясен Попов,
2002 - Королата на Лешек Кузай и Митко Илиев,
2003 - 206 ВРЦ на Тири (тук не присъствах, но следях),
2004 лек отлив заради забраната на ВРЦ автомобилите, но пък успешно ги заместиха тея самолети 306 Кит Кар и различни С1600 на Жан Жозеф, дори и Ясен Попов със Саксо С1600,
2005 - за мен нищо интересно, но почнаха Евотата и Басо със С1600,
2006 - нови автомобили С2000 Фиат Пунто на Басо,
2007 - Ево 9 на Илиев,
2008 - Супера на Крум,
2009 - отново той,
2010 - Супера на Митко, не можем да пропуснем и ВРЦ автомобилите от световния шампионат, Аудито на Николай Златков,
2011 - Супера на Гьошев,
2012 - мен ме върна на трасето биоетаноловото Ево на Стайков и Евото на Сурилов.
Искам да добавя и успешното пилотиране на 306 Кит Кар от Митко Илиев и Крум Дончев през годините, 206 С1600 на Кънчев, С2 С1600 на Гвоздейков, Саксото С1600 на Янакиев-младши, Клиото на Тошко Славов, което и до днес върви (въпреки, че тези автомобили са 2WD), добавям и Субаруто на Георги Танев, на Игнат Цеков, на Данчо Данчев, Фордът ВРЦ на Ясен Попов, неговата Октавия, Фордът и Ланчиите на Илия Царски, Фордът и Ланчиата на Радослав Козлеков и други да ме простят ако ги забравям...
2013 - ??? май суша, пълен отлив, пълно безразличие - сега към днешна дата ще бъда доволен и на още биоетанолови Евота (ама май на рали не ги пускат), на други марки Супери (ама...). Тази година новия автомобил на Любен Каменов в планинския шампионат ме спечели изцяло като фен на тази дисциплина...
На нас феновете ни трябва мирис на добавки в бензина, на изтъркани гуми, на феродо от запалили се спирачки, на "пат, пат и ссссс" от турбината или 8500 оборота в минута на правата и повече мухи на страничните прозорци...Това ни трябва на нас. Разбира се други гледат класиране и уважавам тяхното мнение...но аз предоставям моята гледна точка от сърце...

Разбира се за да има нови и мощни автомобили, трябва да има пари, реклами, спонсори, федерация, трасета, може би малко по-къси ралита ииии става една..невъзможна....Но пък ако има само 2WD (изключвам Кит Карите щото те пък са забранени тея до 2000 кубика) тогава пък голяма част от публиката ще се отдръпне... Не предложих нищо за спасяването на спорта, просто изложих личната си гледна точка, за да се опитам да обясня поне аз защо ходя на рали...и защо тази година програма "Посещение" ше бъде доста свита...
Изображение
Аватар
trouble
 
Мнения: 4380
Регистриран на: Съб Сеп 02, 2006 20:32
Местоположение: Сливен
Име: Красимир Славчев

Re: Как би се върнал спорта в България?

Мнениеот Rally Fan » Чет Мар 28, 2013 21:46

Това да ходиш на рали за да гледаш определен автомобил, поне аз не го възприемам, но това си е лично мое виждане. Като казвах да се върне спорта в България... имах в предвид голбално, както сред пилотите, така и сред публиката. За да се върне публиката в спорта, трябва ралитата да се направят за публиката, да има атракция, шоу, а сякаш в България всичко се прави умишлено не както трябва.
Вярно е, че публиката е привлечена от расовите автомобили, те са атракция без съмнение, но спомнете си 2004г. когато спряха WRC-тата... да не би шампионата да остана по-малко интересен. Напротив - имаше доста равнопоставена и непредвидима борба. По темата за 4WD, както каза Краси и за Биоетанолките..... колко човека в България могат да си позволят да потдържат Биоетанлова Н4-ка да кажем, цял рали сезон? Броят се на половин ръка... от миналата година, за ралитата тази година отпадат по неофицялна и непотвърдена информация Стайков и Гьошев, може би към Крум и Митко ще се присъедини Григор Григоров.... и.. ?! Това, че расовите и мощни автомобили имат роля към развитието на спорта е така, но тя не е основна роля. Може би не съм се изразил, както трябва....по-скоро имах в предвид, да се повдигне нивото на пилотите в България, а това може да стане в конкуренция, когато нямаш конкуренция - нямаш развитие и тъпчеш на едно място, че даже и затъваш.
Защо в Англия направиха подобно нещо - да направят шампионата 2WD... някой знае ли? Все пак това е грандиозна промяна... направо с главата надолу. За да се решат да го направят, значи има защо, преценили са и са сметнали. Не вярвам да са стреляли на сляпо. Те публиката си я имат, но пилоти нямат. Това е модел, който е отдавна познат в Италия.... как се взима там лиценз и колко вида лицензи има.. ?! Кога добиваш право да се качиш на С2000 ?!
Ние дори и да имаме пилот със здрав спонсор и силен автомобил, навън като не го броят за конкуренция, какво от това ако е Н-пъти шампион на България. В Момента спорта ни е на такова ниво, че убива младите таланти, като не им дават възможност да се изградят като такива,те нямат градация, това, което те имат заложено като дарба....."системата" го унищожава. Това искам да се промени, това трябва да се промени според мен. Защото ако нямаме пилоти, няма да имаме и спорт - автомобилите са "оръдие" на спорта, за да докажеш своите умения.
Реално погледнато всеки автомобил може да е атрактивен, ще дам за приемр Чоко.. него всички го харесват, а автомобила му е малко далече от С2000 :D :P
Изображение

If you doubt - Flat Out !!!
Colin McRae
Аватар
Rally Fan
 
Мнения: 1297
Регистриран на: Пет Апр 15, 2005 00:26
Местоположение: Дясната Седалка
Име: Chavdar Sabev

Re: Как би се върнал спорта в България?

Мнениеот nikkeibg » Чет Мар 28, 2013 22:14

Без да обиждам някого особено Чоко, но той за атрактивност на кола с предно предаване няма равен и за бързина, но не се тръгва по този начин. Не ми се рови къде кара извън Сливен, но там не блестеше с нещо повече от останалите. Това да научиш всеки един завой до съвършенство не е точната техника за рали, а за писта! То затова са двама в колата.
А по темата привличане на повече публика и медии не съмнено 4WD го прави и само може да съжаляваме за липсата на Стайков, Каменов и Гьошев ако и той отсъства от трасето.
http://www.rallypulse.com - Rally Videos, WRC, IRC, ERC, BRC Championships
Аватар
nikkeibg
 
Мнения: 706
Регистриран на: Вто Окт 05, 2010 13:34
Име: Angel Neshev

Re: Как би се върнал спорта в България?

Мнениеот rudolf » Пет Мар 29, 2013 11:50

за протокола:
ние сме държава която няма производители борещи се за пазарен дял в автомобилостроенето....
ние сме с най малкия пазар на стоки в цяла европа -липса на апетити в рекламата от международни производители.
ние сме членка на евросъюза в която има свободно движение на стоки и капитали, ползващи интернет. кой вносител на стоки ще е луд да налива пари за реклама на внасяна от него стока,като всеки клиент първо проверява колко струва в УК,УСА германия(вече и китай) ,и си я поръчва по интернет от конкурентен световен търговец с огноно обороти и количествена отстъпка??
държавните фирми вече са на изчезване ,в които връщаш по голямата част от спонсорството под масата,,а частните издишат откъм капитали...
няколкото голями монополни фирми спонсорират без пазарна полза за себе си, заради статута си на пазара , и ги боли дали ще е в рали пилот или доверена гимнастичка на пилон.
петрола е минал средата на резерва си на планетата,и след 10тина години ще бъде изчерпан-лесно и евтино достъпния петрол.-тъй че инвестиций за писти и съоръжения с период за възвръщане на инвестиция повече от 5-6 години е неразумно.(в водещата европейска икономика се търси собственик за Ринга)

икономическите показатели на европейци, жители на планетата,и държави .определят неминуем спад в потреблението на стоки предимно от втора необходимост ,каквито са спортни,състезателни пособия за автомобили и като цяло -автомобилите.
мисля че романтичния период на икономиката е отминал заедно с златния дъжд на пари. като говорите за спонсори -аз разбирам предимно самофинансиране и символични приятелски жестове.
rudolf
 
Мнения: 204
Регистриран на: Чет Яну 04, 2007 16:15
Име: Иван Иванов

Re: Как би се върнал спорта в България?

Мнениеот andrey kokalov » Пет Мар 29, 2013 17:00

Малко конкретика от мен. Чавдар единствено застъпва идеята за достъпност. Това е единственият начин да се измъкнем от кризата. В момента ФИА е дала възможност на хора до 27 годишна възраст да се състезават с големи преференции. На изпита за лицензи миналата седмица в София имаше трима човека на възраст под 18, като едното момче още нямаше навършени 16 години!!! Това показва, че има интерес, желание и някакви минимални бюджети. Какво следва от тук. Големите фирми винаги ще подкрепят големите отбори заради сцената, на която искат да се рекламират! Но спортът у нас не е професионален. От тук следва, че по трасетата трябва да се върнат евтините автомобили, а атракцията ще се получи от големия им брой и борбата за всеки клас и група. Възможностите за това са единствено в намаляване на разходите за сезона. Тук имам предвид и разходите за публиката, а не само за самите участници. Това може да се реши със следните стъпки:
1. Намаляване на календарите във всички дисциплини. Както по-горе бе упоменато ние нямаме производство на европейска марка автомобили и това едва ли скоро ще се промени. За сведение сърбите имат заводи на ФИАТ, истинска автомобилна писта и имат САМО 4 кръга на пистовото им първенство!!! Тъй като тук дискусията е насочена около ралитата конкретнто предложение ми е да се въведе ротационна система със даване на право за провеждне на състезания максимум на 2 години след спечелване на домакинство. Въвеждане на 2 типа ралита. Едните да са в един ден, другите в 2 или три. Общ календар от 6 ралита, по три от двата вида.
2. Връщане на автомобилите с изтекла хомологация в общото класиране. По този начин доста коли ще излязат от гаражите, а и доста могат да се изработят с оглед високата атрактивност и доста по- евтините части. Да кажем човек взима Пежо 306 и си го прави Макси по хомологация. Според мен тези автомобили също са доста атрактивни на асфалт, много по- евтини от Супер 2000. Да не забравяме, че у нас всички трасета са на такава настилка! И друго- всички коли да са по фиш към момента на изтичане на хомологацията т ФИА. Драгстери като на Румен и Царски да се забранят защото са само 3......... Сами може да си представите колко други коли ще доведе това ограничение по трасетата! Дали класа ще се казва Хоби, Хистори, Оупън, Хикс или каквото там си изберете е без значение. ВРЦ автомобилите да си останат забранени.
3. За едномарков шампионат за момента не можем да говорим. Грейт Уол изнасят производството си на Волекс извън България. Ако друг вносител се съгласи да даде волани за млади пилоти би било много добре, но пазара ни не определя такава инвестиция. Но е един от добрите начини за връщане на хората по трасетата. Визирам всички!
4. Насочване на средствата към нашия календар. В момента като най- бедна страна в Европа имаме 4 ( !!! ) ралита в европейските календари. За сведение чехите имат САМО 2!!!
5. По-голямо рекламиране на Балканската купа. По регламент всеки кръг е длъжен да обезпечи финансово участието на 3 екипажа от дадена федерация( пилот, навигатор и 4 механика), част от тази купа. Тези 3 екипажа неминуемо ще дведат още поне 2. Пак според регламента на ФИА всички участници под 27 годична възраст в тази купа са БЕЗ такса, а и имат отделно класиране! Разходите за такава надпревара са колкото и за кандидатстване за евро купа. Организатора сам може д си прецени кое му е по-изгодо и престижно!
6. Създаване на мрежа от окръжни аматьорски състезания чрез помощ от СБА! Примерно 2 етапа и един полигон за време. Изисквания за свидетелство за правоуправление и мерки за безопасност. Колите да се делят в 3 класа според кубатурта, без ограничение за марки, модели и година на производство.
7. В момента само Рангелов Мотор Спорт развиват нискобюджетни коли за отдаване под наем. От това по Света се печелят милиони, а само у нас било неоправдана инвестиция?! Все едно тези коли не могат да се застраховат или частите им струват десетки хиляди левове................
Със сигурност има още много неща, които могат да се предложат, дискутират или да се преправят. Най-важното обаче е да се реши проблемът със достъпността за пилоти и публика. Медиите и реклмодателите ще дойдат чак тогава, когато има изградена концепция за развитие и тя се спазва година след година. И въпреки, че на всички е ясно на какво дередже е спорта ние нямаме развита структура за аматьрски състезания от където може да се генерират и екипажи, и публика!!!
Нека всеки,които посещава този сайт да кара с главата,а не с краката си!
andrey kokalov
 
Мнения: 409
Регистриран на: Вто Юли 03, 2007 21:52
Местоположение: sofia,mladost-4
Име: andrey kokalov


Назад към Български Рали Шампионат

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 4 госта

cron